Onko sinulla mielipiteet lähes jokaisesta mahdollisesta asiasta? Vai myötäiletkö mieluiten valtaosan mielipiteitä? Tuotko mielipiteesi esille silloin kun niitä kysytään, vai ajatteletko, että on samantekevää kerrotko mielipiteitäsi kenellekään? Vai etkö uskalla puhua omista mielipiteistäsi? Sanotko, että mielestäsi Anna Abreun olisi kuulunut voittaa Idols, vaikka oikeasti pidät enenmmän Arista?

Monet riidat kytkeytyvät asian ympärille, jota ei useinkaan osata kunnioittaa. Mielipiteet. Jokaisella on omat mielipiteensä. Miksi ei saisi olla? Täytyisikö kaikkien pitää samoista bändeistä, vaatteista, opettajista ja harrastuksista kuin sinä? Maailma olisi silloin varmasti hyvin tylsä.

Ihmisten täytyisi oppia kunnioittamaan jokaisen omia mielipiteitä. Riiteleminen mielipideasioista on melkeimpä lapsellista. Mulla on vähän oppimista tuossa asiassa. Osaan kyllä hyväksyä toisten mielipiteet joissakin asioissa, mutta joissain asioissa en voi vaan tajuta joidenkin mielipiteitä. Jotenkin silloin vaan tulee sellanen olo, että "Hei miten sä voit olla noin tyhmä? Etsä tajua, että sun näkemys tossa asiassa on ihan syvältä?". En toki sano liki koskaan tässä asiassa mitä ajattelen, muttamutta. Mulla on monista asioista tarkat omat näkemykseni, joista pidän kiinni. Puhun niistä silloin, kun keskustelussa muutenkin puhutaan samantyylisistä jutuista. En kuitenkaan tyrkytä mielipiteitäni kavereilleni tai noin yleensä kenellekään. Joku aika sitten olin aina samaa mieltä kuin keskustelukumppanini kanssa. Omistin kyllä omia mielipiteitä, mutta en vain uskaltanut tuoda niitä esille. Nyt kun olen saanut paljon lisää itseluottamusta ja olen muutenkin kasvanut lyhyessä ajassa paljon henkisellä tasolla, osaan tuoda omat näkemykseni julki uskoakseni ihan asiallisella tavalla.

Olisi hienoa saada asiallista keskustelua aikaan asiasta, josta nyt olen höpissyt. :) Mä nyt vielä vietän viimeisiä syyslomapäiviäni, ja toivottelen teille tsemppiä kouluun. Itsellenikin, kun pitäisi alkaa lukea historian kokeisiin.Voi plääh. :D